sobota 7. listopadu 2009

Jak platit za využití sociálních médií?


Ve čtvrtek jsem byl na Forum Media účastníkem panelu „Nové modely odměňování agentur“. Nic nového jsme samozřejmě nevymysleli, ale diskuse byla přesto docela zajímavá.
Odměňování přípravy a exekutivy kampaní v sociálních médiích je nejčastěji kombinací projektového rozpočtu a success fee. A to s sebou nese obvykle dva nárazy. Ten první přijde, když vyčíslíme, kolik hodin práce tato činnost zabere. Není jednoduché klientovi vysvětlit, že sociální média by měl využívat jako nástroj pro podporu dialogu a to že zabere dost času. Přesněji řečeno opravdu hodně času. Stále převládá spíše představa využití sociálních médií jako další reklamní plochy nebo dokonce prodejního kanálu. Druhý náraz zažíváme při stanovení cílů pro zmiňované success fee. Pohled klienta je v tomto případě snad bez výjimky ryze kvantitativní: „takže řekněme 5000 fanoušků naší page?“ Domluvit se potom alespoň na kombinaci kvantitativních a kvalitativních parametrů je ještě obtížnější, než vyřešení nárazu číslo jedna. Tím spíš, když vyhodnotit komunikaci kvalitativně není vůbec jednoduché. My se snažíme rozvíjet model zohledňující různé formy interakce. Když nic jiného, alespoň se tak dá analyzovat, který typ příspěvků pohne uživatele k diskusi více a který méně.
Ale zpět na Forum Media. Jak správně podotkl někdo z pléna, využití projektového rozpočtu není pro sociální média moc logické – z jejich povahy dává smysl především dlouhodobá práce a k té je projektový rozpočet poměrně nevhodný. Souhlas. Jenže co se využití sociálních médií týče, jsme v Česku pořád ještě hodně na začátku a většina klientů si je chce nejprve jen „osahat“. Ideálně s možností rychle a bezbolestně couvnout, kdyby je výsledky nepřesvědčily. A bude ještě chvíli trvat, než budou sociální média součástí každé komunikační strategie. Dlouhodobě, smysluplně a přirozeně.
A první vlašťovkou toho, že ta doba je tady, bude právě přechod z projektových rozpočtů na dlouhodobá fee.

Žádné komentáře:

Okomentovat