pondělí 9. listopadu 2009

M&M a sociální média


Článek Jitky Němečkové „Mají svá úskalí“ v Marketing & Media (46/2009, str. 23) shrnuje aktuální situaci v oblasti sociálních médií. Vychází z příspěvku Amelie Torode v týdeníku Campaign a doplňuje ho o názory českých marketérů. Protože do článku se samozřejmě dostal jen zlomek připravených komentářů, podělím se s úplným zněním mých odpovědí na Jitčiny otázky alespoň s vámi ☺

Kdo je nejlépe vybaven k práci se sociálními médii?

Je řada důvodů, proč by sociální média měli řešit odborníci na PR. Tři nejpodstatnější jsou: úspěch je v oblasti sociálních médií podmíněn kvalitní interakcí, komunikací v dialogu. Tradiční a sociální média jsou navzájem provázaná, je nesmysl řešit je separátně. Protože technologie se často mění a neuvěřitelně rychle se vyvíjí, spíše než dokonale vybrandovaný prostor je důležitý obsah a jeho forma. Ve všech třech aspektech jsou „lidé z PR“ těmi nejpovolanějšími k řešení. Takže jako optimální řešení vidím pro zajištění obsahu v sociálních médiích (který je klíčový) využít PR odborníky, kteří by případně na technologickém řešení spolupracovali s dalšími dodavateli.

Existují brandy, které by se do sociálních médií vůbec neměly pouštět?
Ne všechna sociální média jsou vhodná pro všechny. Ale dělení médií na tradiční a sociální už zanedlouho nebude opodstatněné (ostatně částečně není už dnes), jejich světy se čím dál víc prolínají. Neúčastnit se komunikace v sociálních médiích alespoň pasivně může být každopádně velmi nebezpečné. Komunikaci o vaší značce nezabráníte, jen o ní nebudete vědět nebo ji nebudete moci ovlivnit.

Mohou se sociální média vyplatit?
Kampaně v sociálních médiích jsou skutečně enormně časově náročné – ale stejně enormní může být i jejich dopad na vnímání značky. Možnost ovlivnit word-of-mouth nebo dnes už spíše word-of-mouse za tu práci bezesporu stojí. Navíc v poměru k nákladům na reklamní spoty atp. jsou investice do sociálních médií mizivé.

Sociální média jsou přímo sledovatelná, ale co by skutečně mělo být měřeno?
My rozvíjíme vlastní vzorce pro vyhodnocení kampaní v sociálních médiích. Za nejpodstatnější proměnné považujeme různé druhy interaktivity uživatelů. Kvantitativní hledisko by každopádně v případě sociálních médií mělo být až druhořadé.

Žádné komentáře:

Okomentovat