úterý 20. října 2009

Facebook Twitter neohrožuje


Podle aktuálního vydání Marketing&Media (43/2009) nemá Twitter v Česku perspektivu, protože „většina uživatelů si vystačí s Facebookem a informacemi o svých přátelích“. Stejně tak třeba Tyinternety.cz spekulují o tom, jestli se Facebooku „podaří zničit Twitter“ a mohl bych jmenovat další články zabývajících se dopadem Facebooku na Twitter. Nemůžu si pomoct, podle mne neustálé srovnávání Facebooku a Twitteru postrádá logiku. Jakkoli Facebook v poslední době kopíruje služby Twitteru (username, nastavení soukromí a další), ten hlavní rozdíl vždycky zůstane. A s ním i důvod, proč využívat obě služby.
Facebook a Twitter se totiž – alespoň pro mne – liší především filozofií sítě. Zatímco vztah přátel je vždy oboustranný (a stejně je nastavená síť přátel na Facebooku), v Twitteru jsou v oblibě i jednostranné vazby – já následuju tebe, ale ty nenásleduješ mne. Nejde totiž o síť přátel, ale lidí, kterým naslouchám já a těch, kteří naslouchají mne. A tyto dvě skupiny se rozhodně nepřekrývají ze 100 %. Poměr těchto dvou skupin naopak určuje nakolik chci jenom poslouchat a nakolik jsem sám v komunikaci aktivní.
Odlišná filozofie obou sítí se pak odráží i v odlišných tématech komunikace. Twitter je oproti Facebooku daleko businessovější nebo oborově využívanou sítí. Ostatně podle eMarketeru používá Twiter pro zábavu jen 0,3 % (!) uživatelů. Využití Twitteru pro business účely potvrzuje i studie Burson-Marsteller, podle které Twitter k oslovování svých zákazníků využívá 53 % společností z žebříčku Fortune 100. Blogy 32 % a Facebook 29 %.
Twitter nikdy nebude tak masovou záležitostí, jako Facebook. Neznamená to ale, že nebude mít – v určitých případech – z hlediska marketingového využití stejný nebo třeba i mnohem větší potenciál, než Facebook. A byla by chyba ho kvůli čistě kvantitativnímu přístupu podceňovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat