středa 13. října 2010

Sociální nebo real-time media?


Máte rádi sociální média? Čím dál častěji se setkávám po vyslovení sousloví "sociální média" - obzvlášť takhle hezky v češtině - s pozdvižením obočí nebo ještě explicitnější negativní reakcí. A pravdou je, že toto sousloví nenávidí řada odborníků, kteří na nich vydělávají, ale alergičtí jsou na něi mnozí marketéři, kterým "využití sociálních médií v marketingu" nabízíme.
Myslel jsem si, že je to alespoň ve druhém případě hlavně proto, že účast v sociálních médiích se stále častěji zmiňuje jako "nezbytná" a ne všichni jsou takovému nátlaku přístupní. Podle mnohých je to přeci jen "módní vlna", která brzy pomine...
Po přečtění krátké úvahy Davida Meermana Scotta na jeho blogu, ze které vyplývá, že podobnou averzi řeší i v zemích, kde jsou se sociálními médii o dost napřed, začínám přemýšlet, jestli skutečně není problém hlavně v tom slově "sociální". A zatímco alternativy "komunitní" nebo "interaktivní" mne moc neuspokojují (a "sociální" problém neřeší, protože zní stejně "neformálně"), Davidův návrh "real-time media" (a real-time marketing) mne docela oslovil.
Podle Davida je totiž opravdu hlavní problém ve slůvku "sociální", které si řada šéfů spojuje s termíny "zábavný", "nanicovatý" a "nebyznysový" a účast v takovém typu konverzace odmítají. Termín "real-time" ale chápou naprosto odlišně; jako bezprostřední, okamžitý, důležitý.
Je to jen slovíčkaření. Ale dovedu si představit, že v řadě korporací, kde zmínka o "sociálních médiích" ježí chlupy osazenstva a zavírá dvěře k většině digitálních PR aktivit, mohou alternativní "real-time media" bodovat.
Oba termíny přitom hovoří o tomtéž, jen pokaždé akcentují jinou stránku věci - "sociální" tíhne víc ke komunitám a jejich přirozeným lídrům, "real-time" k potenciální krizové komunikaci a okamžitým výsledkům.
Za pokus to stojí, co myslíte?

5 komentářů:

  1. mne sa zas jezia chlpy z terminu socialne siete. Predsa len je to slovickarenie ale siete nie tak presne pomenuvaju co robime. Ale inak davidov navrh/napad je zaujimavy. Real-time znie dobre a moderne a este to malo ludi pouziva.

    Ono problem bude asi v tom ze uz si spojenie socialne media a marketing na facebooku bere do ust kazdy kvazi marketer alebo clovek co si precital dva a pol clanku na medialne

    OdpovědětVymazat
  2. Pe3k: souhlas :-) ale tenhle problém nový termín vyřeší pravděpodobně taky jen dočasně :-)
    Bludr: pořád pobolívá, ale je to o dost lepší, než jsem čekal... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já v poslední době spíš než na sociálních sítích sedím na webech jako www.hyperslevy.cz :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ten název opravdu odrazuje. Ale při používání jiného názvu pro stejnou věc by to mohlo být vnímáno, jako "podvod na voliče". Ten termín by musel spíš sociální média zastřešovat. Co by tam mohlo ještě patřit, mě tak honem nenapadá. Nějaké návrhy?

    OdpovědětVymazat