pondělí 18. října 2010

To nejzajímavější z Wave 5


Pravidelný výzkum Wave 5, který každoročně zjišťuje využití a trendy v sociálních médiích, letos vyzpovídal 37 600 aktivních uživatelů internetu (alespoň ob den na webu) z 54 zemí světa (včetně České republiky). Co mne zaujalo?

- rostoucí využití video-obsahu: konzumace videí už tři roky po sobě v sociálních médiích vede. První dva roky vítězilo čtení blogů. Logicky stále na chvostu je "upload" čehokoli, včetně psaní blogů. To se asi nezmění nikdy, stále bude více konzumentů, než těch, kteří obsah budou tvořit (viz segmentace uživatelů dle Forrester Research). Podíl těch, kteří už ale někdy nějaký obsah vytvořili stále roste a i u videí je už nad 40 %!
- proč a jaká sociální média využíváme: což je třeba vědět před přípravou strategie pro sociální média, samozřejmě. zatímco instant messenger využíváme především pro styk s přáteli (nebo obchodními partnery), videa nás baví, pomocí blogů vyjadřujeme názor, v diskusích hledáme názory ostatních (a necháváme se jimi ovlivňovat). Ve všech těchto kategoriích už ale hrají prim sociální sítě...
- roste míra zapojení "starších": a to zejména 25-34 let starých. Tři čtvrtiny uživatelů internetu už mají svůj profil v sociálních sítích, 61,4 % ho spravuje (79,3 % v Rusku, naopak jen 37,8 % v Německu!). Roste i míra aktivit, které v sociálních sítích činíme
- sociální sítě vedou v našem sociálním kontaktu: a to už od roku 2008... V průměru jsme přes sociální sítě v kontaktu (v osobním životě) s 52 lidmi (v roce 2008 to bylo 29,7, v roce 2009 38,8!). Následuje instant messenger, telefon, diskusní fóra a teprve potom je styk "tváří v tvář"
blogy se specializují: klesá (výrazně) obliba personálních blogů, osobní názory se vyjadřují častěji v sociálních sítích (nebo prostřednictvím mikrobloggingu, který také dramaticky narostl). Blogy jsou proto stále více tématické
- mobilní internet a jeho význam pro marketing: výzkum prokázal jednoznačnou korelaci mezi mírou konzumace sociálních médií a přístupem k mobilnímu internetu - především prostřednictvím smartphonů. U uživatelů chytrých telefonů navíc výzkum operuje s vyšší mírou vlivu na ostatní uživatele. Drahá mobilní zařízení s přístupem na internet využívají především uživatelů 25-34 let staří, častěji muži (63 %) se středním a vyšším příjmem (62 %), i vzděláním (65 %) a na seniorních pozicích (25 %).
- klesá zájem o korporátní web, roste o "dialog": návštěvnost korporátních webových stránek zaznamenala rapidní pokles, roste ale jiná míra zapojení. Skoro polovina uživatelů vstoupila do některé "brand community". Očekávají od toho větší přístup k informacím. Výsledkem je naopak pozitivnější vnímání značky (72 %), větší ochota ke koupi brandu (71 %), vyšší loajalita (66 %) a doporučení přátelům (63 %).

Tolik moje highlighty :-) Celou studii (72 stran) si můžete stáhnout zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat