čtvrtek 14. dubna 2011

Porušování pravidel soutěží na Facebooku je spíše pravidlem


Diskuse o pravidlech soutěží na Facebooku už jsou takový evergreen. A jejich porušování se, bohužel, stalo skoro normou. Jeden příklad za všechny: Fidorka (viz obrázek).

Facebook sice s oblibou mění své prostředí i pravidla, ale tohle jsou případy, kdy se bez skrupulí porušují i ty úplně základní principy soutěžení, které Facebook nastavil:
1. soutěž nesmí probíhat na zdi
(= je třeba využít aplikaci)
2. výherci nesmí být informováni prostřednictvím Facebooku (= výherce mohu kontaktovat mailem nebo prostřednictvím zmíněné aplikace)

Nedodržování těchto pravidel výrazně znevýhodňuje ty, kteří chtějí soutěžit poctivě. Je to pro ně dražší a náročnější.

Jen by mne zajímalo, jestli Fidorka a stovky dalších pravidla porušují vědomě, nebo se jen pouští do něčeho, čemu vůbec nerozumí. Obojí o nich nějak vypovídá...

úterý 12. dubna 2011

Fascinace Facebookem aneb ať si lidi udělají cestičky sami

Ve zlatých časech Facebooku byl problém klienty přesvědčit, že by jej měli využít. Doba se změnila a dnes, kdy jsou často daleko významnější jiná sociální média, chtějí klienti mermomocí Facebook. Tak jako Facebook dominuje co do počtu uživatelů u nás (i na Slovensku), tak dominuje v myslích marketérů a obchodníků, když přijde řeč na sociální média.
V minulých dvou týdnech jsem přednášel na seminářích Ecopressu v Bratislavě, a záměna "sociálních médií" za "Facebook" byla z mého pohledu hodně markantní. Výborně připravené semináře se zaobíraly online prostředím v nejširším spektru možností. Jakmile ale došlo na sociální média, diskuse se rychle zúžila jen na Facebook. A podobné je to i u nás.
Facebook je bezesporu dominantní sociální síť v Česku (i na Slovensku). Jak se ale stále častěji ukazuje z auditů sociálních médií, které pro naše klienty připravujeme, význam Facebooku pro jejich obchodní cíle často dominantní ani zdaleka není. Podstatnější diskuse probíhají třeba v e-shopech nebo na komunitních webech. Jindy - přes mnohem nižší uživatelskou základnu - může dávat větší smysl Twitter, roste a poroste význam YouTube a tak dále.
Vždy je zkrátka třeba hledat už probíhající komunikaci a najít platformy, které už si lidé pro sdílení informací vybrali sami. Tak jako nemá smysl vyasfaltovat cestičky v parku tak, aby byly efektní, protože lidé si pak vyšlapou svoje, které budou pro ně přirozené...

pondělí 7. března 2011

Nejvlivnější je PR Week. Nejdůležitější digitální PR


ICCO dělá pravidelný průzkum mezi PR specialisty z 19 zemí světa, mj. i z České republiky. Podle 83 % z nich v roce 2011 PR byznys oproti loňskému roku poroste - a ne nepřekvapivě nejvíce v oblasti digitálního PR (které zmínilo 90 % respondentů). Zvýšený zájem zadavatelů očekávají také o strategické poradenství a krizovou komunikaci, dále public affairs a brand marketing. Nejmenší růst očekávají u event managementu.
Sektorově bude nejperspektivnější energetika a životní prostředí, následuje zdraví a wellness a společnosti z oblasti internetu a telekomunikací. Na druhém pólu zůstaly sektory jako real estate, výroba nebo retail.
Největší výzvu pro obor bude představovat profitalibilta a cenová politika. Což je ovšem jedna z největších výzev PR dlouhodobě.
Mají-li se PR specialisté vyjádřit k tomu, které médium je podle nich pro jejich obor nejvýznamnější, nejčastěji padne volba na PR Week. Pohříchu nikdo nejmenoval žádné z médií, které se pravidelně a fundovaně věnuje digitálnímu PR, které respondenti svorně označili za největší výzvu tohoto roku.

neděle 20. února 2011

Erica Swallow: zaměřte se na to, kde vaše cílovka žije online


Mashable je i v Česku velmi oblíbený zdroj inspirace (nejen) pro marketéry jedoucí na vlně sociálních médií. Jejich editorka Erica Swallow, která mj. připravila digitální PR strategii pro The New York Times, se uvolila odpovědět na pár otázek o tom, jak sociální média mění marketing a svět komunikace vůbec.

Erico, v současnosti jsou dva hlavní trendy v sociálních médiích: geolokace a Q&A servery. Jaký bude podle tebe jejich dopad na marketing?

Marketing bude i nadále ovlivňován technologickým vývojem – a geolokace je jednou z novinek, která marketéry začala zajímat. Služby na bázi geolokace, jako třeba Foursquare nebo Gowalla, vytváří pro uživatele nové příležitosti, jak se vyjádřit prostřednictvím interakce se značkami a společnostmi. Pro marketéry to má ohromný význam, ale zatím je obtížné tyto informace analyzovat, protože chybí nějaký snadný způsob, jak odhalit co je důležité (a proč) z toho všeho, co uživatelé generují. V roce 2011 bude proto důležité pokračovat ve vývoji geolokačního marketingu. Je to takový marketingový sen – umět přijít s relevantním obsahem v tom pravém čase a na tom pravém místě.
Q&A servery, jako Quora, StackOverflow nebo nejnověji TED Conversations, jsou z hlediska marketingu nejcennější díky možnosti smysluplně přispívat v komunitě lidí hledajících odpovědi a budovat tak reputaci odborníka na určitá témata.

Mnoho společností (a mnohdy i marketérů) v České republice považuje sociální média a Facebook za synonyma. Jaké jsou tvé zkušenosti?
V mnoha případech mohou mít pravdu. V Česku má Facebook v sociálních médiích hodně dominantní pozici. Ale celý princip je v tom, že hledáš platformy, na kterých se tvá cílová skupina shromažďuje.
Sociální média jsou obecný termín pro všechny platformy, které uživatelům umožňují interakci s ostatními. A je jedno, jestli jsou to ta nejznámější média, jako Facebook, Twitter, YouTube nebo Flickr, nebo méně známé servery a diskusní fóra. Marketéři by se měli zaměřit na odpověď na otázku „kde je moje cílová skupina online?“.

Může Facebook svou dominantní pozici ztratit? Čeho se má obávat?
Oni přichází stále s novými inovacemi, což je dobře. Ale měli by být s launchem tolika nových produktů opatrnější, možná až příliš ředí kvalitu služeb. Například Facebook Questions nevyužívá snad nikdo. A co je ještě horši, Facebook je ani nedokázal odkomunikovat a vysvětlit, v čem by měly být přínosné.

Řada společností má zatím k sociálním médiím rezervovaný postoj a někdy dokonce i zakazuje svým zaměstnancům je v práci využívat. Co si o tom myslíš?
To je přirozená reakce. Když se objevil internet, také se ho lidé nejprve obávali, a podívej dnes, kolik lidí u něj sedí od rána do večera.

Nebudou sociální média dál prohlubovat propast mezi lidmi z různých socioekonomických skupin?
Sociální média jsou ze své podstaty prostředek ke spojování lidí. Můžou nebo nemusí posílit vazby mezi lidmi z různých prostředí. Ale co je podstatné, usnadňují všem bez rozdílu spojit se s ostatními a učit se jeden od druhého.

Co si myslíš o globálních strategiích digitálního PR? Například Red Bull zrušil všechny lokální fanstránky na Facebooku a vytvořil jednu globální pro všechny. Má to smysl? Přestože se dá obsah lokálně filtrovat, je to krok správným směrem?
Není žádná obecně platná metoda pro globální social media merketing. Marketéři se musí zaměřit na chování a zvyky uživatelů napříč regiony a přizpůsobit tomu své marketingové strategie.

Jak je to s B2B kampaněmi v sociálních médiích? Jsou tu nějaké podstatné rozdíly v přístupu?

Budu se opakovat, ale je to opravdu důležité: zaměřte se na to, kde vaše cílovka žije online. Z tohoto pohledu není B2B marketing ničím odlišný. Marketéři by se měli inspirovat z dalších B2B strategií a pak zjistit které platformy jejich cílová skupina využívá, stanovit si cíle a pak teprve jednat.

Jaké digitální PR kampaně patří mezi tvé nejoblíbenější?
Určitě „Smell Like a Man, Man“ od Old Spice, YouTube kampaň s Isaiahem Mustafou, okouzlujícím chlapíkem bez trička. Old Spice navíc tvrdí, že díky ní zdvojnásobil prodeje, což je samozřejmě super výsledek!
A taky mám ráda Edge’s #soirritating Twitter kampaň, kde Edge Shaving Gel team provádí namátkově laskavosti rozčileným s použitím hashtagu #soirritating.

Jaké zdroje tě inspirují? Které sleduješ pravidelně?
nytimes.com (jsem velká fanynka City Room blogu)
eMarketer.com
Ad Age
TechCrunch
Metro News (čtení do metra)
Korporátní blogy Facebooku, Twitteru and Googlu (mimo jiné)
The Onion (jen pro zábavu)
...a samozřejmě Mashable :-)
Hodně inspirace a novinek ale čerpám i ze svého Twitter feedu. Miluju co píše třeba Guy Kawasaki. A mým nejoblíbenějším agregátorem zpráv je Alltop.

Díky za rozhovor.

úterý 25. ledna 2011

Facebook jako zákaznická linka


Stále častěji využívají zákazníci Facebook jako (pro ně) nejsnazší kanál pro komunikaci se značkami. A jsou rozčarovaní, pokud se jim nedostává odpovědi a očekávané péče. Nejvíc je to samozřejmě vidět v případě, že něco nefunguje. V minulém týdnu to byl třeba výpadek serveru Grooveshark, na kterém lze vyhledávat a poslouchat hudbu. První uživatelské hlášení výpadku serveru se v jejich fan page na Facebooku objevilo ve čtvrtek v 11:24 a do první reakce Groovesharku v 19:22 se jich nahromadilo celkem 56. To znamená přes padesát nespokojených uživatelů, kteří když se nemohli nalogovat do svých účtů hledali informace a radu na Facebooku. Marně.
A přitom stačí poměrně málo. Stejně jako posílíte operátory na infolince, posilte i „operátora v sociálních médiích“. A udělejte to hned, začleňte tento krok přirozeně do krizových manuálů.
V sociálních médiích budujete vztah, pěstujete dialog. Krize vám dává příležitost ukázat, že skutečně také nasloucháte. Nevadí, že máte problémy, to lidé chápou. Budete-li k dispozici „individuálně“ a v momentě, kdy vás potřebují, dovedou to ocenit. A v následujícím „pozitivním“ období vám mnohonásobně vrátí.

sobota 22. ledna 2011

Bárta a jeho přešlapy na Facebooku


Jak informovaly třeba Lidovky, ministr dopravy Vít Bárta (VV) se v pátek dopisem omluvil premiéru Petru Nečasovi (ODS) za výrok, který se ve čtvrtek objevil na Facebooku. V souvislosti se spory kolem výběru nového policejního prezidenta v něm stálo: "Pan premiér se už opravdu začíná chovat jak malé děcko a mě s ním začíná docházet trpělivost." V omluvném dopise Bárta výrok označil za politicky nevhodný, na Facebook ho prý neumístil on, ale členka jeho PR týmu. "Na tento profil přispívám v drtivé většině případů pochopitelně sám; tentokrát však došlo k nedorozumění. Členka PR týmu již byla za své pochybení pokárána," uzavřel omluvu Bárta.
Vůbec se nechci přidávat k mediálnímu honu na Bártu, ale z pohledu PR odborníka mne to docela zaujalo. Pominu fakt, že nejde o "profil", ale o "fan page", pokud by šlo o profil, bylo by to navíc porušení pravidel Facebooku, která v bodu 4.8. zapovídají sdílení přístupu k účtu :-) Spíš mne zaráží, že by pravomoce Bártova PR týmu zacházely tak daleko, že by na jeho oficiální stránku směl publikovat neautorizované výkřiky podobně třaskavého charakteru. Už sama formulace z omluvy: "pravomoc připadla na členku PR týmu", mi nahání husí kůži. Pokud má Bárta pravidla nastavena takto vágně, je to samozřejmě chyba a nejvyšší čas pro sestavení jasného komunikačního manuálu pro všechny, kdo mají k Bártovu profilu přístup. Nebo někomu jen ujely nervy a když bylo třeba vše vyžehlit, hodilo se to na "příliš iniciativní PR manažerku"? Tím spíš, že jinak je Bártova fan page spravována velmi dobře?

Nedělní doplnění: a ještě jedna věc v "Bártově případu" je zajímavá. U politika nikoho nepřekvapuje, že mu s prezentací na Facebooku potažmo v sociálních médiích pomáhají PR odborníci. Naopak, vypadá to přirozeně. Proč tedy tolik firem se stejným zadáním sáhne místo po píáristech po webařích a podobných dodavatelích? Vždyť v obou případech jde primárně o to samé: reputační management!