sobota 22. ledna 2011

Bárta a jeho přešlapy na Facebooku


Jak informovaly třeba Lidovky, ministr dopravy Vít Bárta (VV) se v pátek dopisem omluvil premiéru Petru Nečasovi (ODS) za výrok, který se ve čtvrtek objevil na Facebooku. V souvislosti se spory kolem výběru nového policejního prezidenta v něm stálo: "Pan premiér se už opravdu začíná chovat jak malé děcko a mě s ním začíná docházet trpělivost." V omluvném dopise Bárta výrok označil za politicky nevhodný, na Facebook ho prý neumístil on, ale členka jeho PR týmu. "Na tento profil přispívám v drtivé většině případů pochopitelně sám; tentokrát však došlo k nedorozumění. Členka PR týmu již byla za své pochybení pokárána," uzavřel omluvu Bárta.
Vůbec se nechci přidávat k mediálnímu honu na Bártu, ale z pohledu PR odborníka mne to docela zaujalo. Pominu fakt, že nejde o "profil", ale o "fan page", pokud by šlo o profil, bylo by to navíc porušení pravidel Facebooku, která v bodu 4.8. zapovídají sdílení přístupu k účtu :-) Spíš mne zaráží, že by pravomoce Bártova PR týmu zacházely tak daleko, že by na jeho oficiální stránku směl publikovat neautorizované výkřiky podobně třaskavého charakteru. Už sama formulace z omluvy: "pravomoc připadla na členku PR týmu", mi nahání husí kůži. Pokud má Bárta pravidla nastavena takto vágně, je to samozřejmě chyba a nejvyšší čas pro sestavení jasného komunikačního manuálu pro všechny, kdo mají k Bártovu profilu přístup. Nebo někomu jen ujely nervy a když bylo třeba vše vyžehlit, hodilo se to na "příliš iniciativní PR manažerku"? Tím spíš, že jinak je Bártova fan page spravována velmi dobře?

Nedělní doplnění: a ještě jedna věc v "Bártově případu" je zajímavá. U politika nikoho nepřekvapuje, že mu s prezentací na Facebooku potažmo v sociálních médiích pomáhají PR odborníci. Naopak, vypadá to přirozeně. Proč tedy tolik firem se stejným zadáním sáhne místo po píáristech po webařích a podobných dodavatelích? Vždyť v obou případech jde primárně o to samé: reputační management!

2 komentáře:

  1. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že lidi, kteří se sociálními médii profesně nezabývají, nevidí rozdíl mezi profilem, fanpage, nedejbože skupinou a app profilem. Výrok pana Bárty: "Objevilo se to na mém profilu," tedy chápu. Spravuji klientské fanpage a i přes to, že se snažím klientům objasnit dané pojmy, říkají stránkám, profilům atd. všelijak. Není tedy důvod si v článku hned mimoděkovsky honit ego nad tím, že "Kdyby šlo o profil, byl by proti pravidlům."

    OdpovědětVymazat
  2. To nemelo byt honeni ega, spis pobaveni a doplneni. Kdyz ta zprava probehla poprve, myslel jsem si, ze jde opravdu o profil a ze bude nasledovat probirani "legitimnosti" takoveho postupu, podobne jako tomu bylo uz v kauze s spz-kou. Tak jsem to tu zminil, i kdyz podstata je jinde.

    OdpovědětVymazat