pátek 10. září 2010

Social Marketers Summit 2010: spíš setkání než inspirace


Social Marketers Summit 2010 je za námi. Jaký byl? První, vyprodaný, dlouho a napjatě očekávaný... Velká očekávání sice bohužel spíše nenaplnil, přesto je ale moc dobře, že byl.
Největší slabinou Social Marketers Summitu bylo, že jeho program nebyl určený pro social marketers. To, co na summitu zaznělo, měli slyšet spíš marketingoví manažeři a lidé sociálními médii dosud spíše nepolíbení. V publiku ale měli převahu marketéři, kteří se problematice sociálních médií už nějaký čas věnují. A těm moc nového nenabídl.
Aranžmá i průběh měl summit na úrovni. Twitter feed k summitu, který byl na plátně online, se ale pohříchu stal brzy největší zábavou diváků. Z jednotlivých přednášek zaujala určitě Erica Swallow (Mashable.com), která představila deset menších platforem, převážně na geolokačním principu (Gowalla) nebo na principu otázek/odpovědí (mj. můj oblíbený Aardvark). Přestože praktická využitelnost její přednášky je v České republice bohužel mizivá, na Summit určitě patří (a přečíst si ji můžete tady).
Blok o PR mne zaujal už tím, že na něm nevystupoval nikdo z PR, což je pro oblast sociálních médií typické. Pavel Hacker (BOOOSTER) s Markem Prchalem (Freelancer) se ale přednášky o využití sociálních médií v letošní volební kampani zhostili na výbornou. Na to, jak silná role PR v sociálních médií je (nebo by měla být), je to ale málo. Byť do tohoto bloku tématicky patřila i podle mne nejzajímavější přednáška Tomáše Hodbodě (ČT) o využití nových médií Českou televizí. Tomáš byl konkrétní, představil některé úspěšné projekty (Otázky Václava Moravce, Hyde Park, Zpravodajství k povodním, ...) blíž a patřil bezesporu mezi nejinspirativnější řečníky summitu.
Další blok Summitu se věnoval social gamingu. Thorbjörn Warin (wooga) byl ale poměrně málo konkrétní a jeho sdělení se omezilo na to, že "starým" hrám odzvonilo a nastal čas sociálních her. Juraj Chrappa (Electronic Arts) a Jaroslav Faltus (Kii) byli konkrétnější a šli přímo k věci "jak to v EA dělají". Mají super výsledky, dělají to dobře, ale marketérům, kteří už sami nějaké zkušenosti mají, mnoho nového neporadili. Poslední prezentace tohoto bloku, kterou měl na svědomí Milan Formánek (RedBull), přítomné bezesporu nejvíc pobavila. Ukázky Red Bull filmečků "za pár desítek tisíc" vrcholící připravovaným seskokem parašutisty ze stratosféry vyvolaly bouřlivou reakci na Twitteru a tak se přítomní bavili podobnými hláškami, jako Patrika Zandla z Lupy: "Až budu mít prachy na natáčení videa, jaký dělá RedBull, nebudu se muset srát s marketingem v sociální sítí... #sms2010".
Co mne - a podle ohlasů nejen mne - zklamalo nejvíc, byl blok Tracking, analytika a ROI. Josef Šlerka (Ataxo Interactive) nás na úvod své přednášky "Prodej lidí jako dobrý obchod" upozornil, že "nebude o číslech a vlastně ani o obchodě" a měl pravdu. Spíš filozofický příspěvek nabádající ke spolupráci a dlouhodobým vizím měl svou úroveň, ale tracking, analytiku ani ROI neřešil. Závěrečná přednáška Tomáše Čupra (Slevomat) potom definitivně utnula veškeré naděje, že se o vyhodnocování aktivit v sociálních médiích dozvíme na Summitu něco nového. Podobná přednáška měla podle mne své místo před rokem nebo dvěma. Dnes do diskusí o ROI nepřinesla nového zhola nic.
A celkový dojem? Je super, že se Summit konal, že tématiku sociálních médií dostal znovu na výsluní zájmu a že umožnil setkání lidí, kterým tato oblast imponuje a kteří se jí chtějí věnovat. Těším se ale, že příští rok nabídne hlubší a konkrétnější příspěvky, které nebudou tolik klouzat po povrchu a posunou neplodné diskuse o tom "jak na to" konečně o kus kupředu.

1 komentář:

  1. Hi! After learning more about the current state of social media in the Czech Republic, I completely agree that the contents of my presentation may not be completely applicable to your country's market. Thanks for the constructive criticism, and I'm glad that you at least enjoyed the presentation!

    OdpovědětVymazat