čtvrtek 18. února 2010

Prodej skupin na Facebooku? Totální nepochopení sociálních médií


Jak informoval server Aktuálně.cz, na Facebooku se rozjíždí nový fenomén - prodej skupin a fanpage, případně "placené odkazy" v rámci těchto skupin, samozřejmě skrytě. Pominu-li obchodní strategii studentů, kteří toto "podnikání" provozují, zůstávám údivem stát nad tím, že si někdo podobnou "službu" skutečně koupí.
"Běžně se za vložení odkazu na stránku skupiny nebo stránky, kde je 20 tisíc uživatelů, platí mezi 200 a 350 korunami. Když má někdo deset skupin a na každé prodá měsíčně tři odkazy po 300 korunách, je to 9 tisíc korun. To není vůbec špatné v poměru k vynaloženému úsilí," chlubí se Aktuálně student výpočetní technologie. Chtěl bych si popovídat s marketérem, který si za pár stovek tento "odkaz" koupí. Co od toho očekává? Jaké má KPIs? Jak podobnou aktivitu vyhodnocuje? A hlavně - proč to proboha dělá?
Digitální PR vyžaduje dlouhodobý systematický přístup. Ad hoc umístěné odkazy z dlouhodobého hlediska žádný efekt nepřinesou. Krátkodobě si dovedu předtavit, že se vhodně zakomponovaný link na zlevněný produkt v e-shopu může projevit v prodejích. Pochybuji ale, že to bude tak markantní dopad, aby to stálo za to. Mnohem účelnější by bylo zkusit se zamyslet nad tím, jak dlouhodobě využít sociální média pro komunikaci s klíčovými influentials, jak prohloubit jejich vztah ke značce a jak podpořit word-of-mouth.
To ale vyžaduje trochu víc práce a přemýšlení. Ale ne nadarmo se říká, bez práce nejsou koláče.

Žádné komentáře:

Okomentovat