pondělí 22. června 2009

Koncept opinion leaderů se změní, ale nezanikne

Řada zahraničních autorů (naposledy třeba PR-Squared) na svých blozích stále častěji hovoří o PR a marketingu přímo k masám, o oslovení všedních "joes & janes". Jejich nadšení z možnosti komunikovat přímo bez filtru médií někdy vzbuzuje pocit, že budoucnost PR bude o komunikaci přímo ke každému potenciálnímu zákazníkovi.
Neříkám, že ne. Část informací může být adresována v zásadě všem, díky FaceBooku, korporátním blogům, news releases a dalším komunikačním kanálům to je možné. Informačních kanálů je ale příliš mnoho už dnes a stále přibývají, zahlcenost toho "běžného Honzy" bude čím dál problematičtější a bez jakéhosi informačního filtru se PR znovu neobejde.
Nebudou to tolik média, tento mezistupeň z Lazarsfeldova dvoustupňového modelu komunikace částěčně odpadne. Opinion leadeři ale budou stále důležití - a pro přehlcenost informacemi dost možná ještě důležitější, než dosud.
Teď jsme ve stádiu, kdy si užíváme komunikaci přímo s masou. Zanedlouho budeme ale zase usilovně hledat prostředníky, kteří naše sdělení dokážou v pravý čas tou pravou řečí zopakovat na tom pravém místě těm pravým lidem. A ať už jim budeme říkat "passionates", "e-fluentials", "creators" nebo prostě postaru opinion leadeři, pořád budou o dost důležitější, než ti všední "joes & janes".

Žádné komentáře:

Okomentovat